donderdag 9 juni 2011

Haar

Tja, dit was toch wel een van de momenten waar ik erg tegen aan zat te hikken; het moment dat de schaar erin zou gaan. Als ik wakker word, ligt mijn hoofdkussen zó vol met haren, dat ik daar toch ook wel klaar mee ben nu. Tijd dat er iets gebeurt.
Leny, de vrouw van de haarwerkwinkel, is een schat. Ze geeft me alle tijd, gaat stap voor stap te werk, zet een glas water en een doos tissues neer en drukt me vooral op het hart om mezelf te zijn. Heel even lijk ik vol te schieten, maar daarna valt het mee. Leny knipt niet alleen mijn haar, maar klept ook de oren van mijn hoofd en dat maakt het nog gezellig ook.
Ik ben ook heel blij dat Hans is meegegaan, Onno zit op school, die zal het resultaat later in ogenschouw moeten nemen.
Het knippen en scheren is een fluitje van een cent, daarna gaat al snel de pruik op, want die moet nog helemaal in model geknipt worden en dat is de grootste klus. Tussendoor wordt er steeds besproken wat ik nog anders wil en wat de mogelijkheden zijn. Als Hans tussendoor even weg is voor een boodschapje en weer terugkomt, is hij oprecht enthousiast over het resultaat. Ik moet nog wennen. De kapster noemt een pruik een "compromis" en dat is een goeie benaming. Ineens realiseer ik me tijdens het kijken naar mezelf dat, als je me niet zou kennen, je ook niet zou zien dat ik een pruik op heb. Klik! Hier kan ik mee leven!

Als ik even later de straat infiets, steekt een buurvrouw twee duimen omhoog: "Mooi!"
Het helpt echt.
Gelukkig.

3 opmerkingen:

  1. Je bent een dappere!en fijn dat je het allemaal zo opschrijft.
    Ik ben effe weg, maar zal op de fiets aan je denken!
    Hou vertrouwen,
    groetjes Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve nicht.
    Je zou mij moeten zien met dat korte grijs/zwarte koppie. Ben zo blij dat mijn haar terug is. M'n pruik hangt aan de wilgen en daar mag ie voor altijd blijven hangen. Petra, over een 1/2 jaar heb je je haar weer terug. Heel veel sterkte hoor!!
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jehebt weer een mijlpaal gehad. Gelukkig viel het toch wel mee ondanks dat je er zo tegen op zag. Fijn dat de knop om kon gaan en je er meer vrede mee hebt nu.
    Heel veel sterkte de komende dag je zal er toch nog wel een paar keer tegen aan lopen denk ik dat je haar er af is

    Liefs Ludwina xxx

    BeantwoordenVerwijderen